De laatste jaren hoor je veel over millennials (ook wel generatie Y genoemd). Het gaat om mensen die geboren zijn tussen 1981 en 1996 – in 2021 zullen ze dus tussen de 24 en 40 jaar zijn – en ongeveer 50 procent van de arbeidsmarkt vertegenwoordigen.
Millennials zijn opgegroeid in een periode van enorme technologische vooruitgang. Ze maakten de overstap naar smartphones, apps en social media van dichtbij mee. Vaak worden ze ook ‘generation me’ genoemd omdat ze houden van bevestiging, aandacht en groei.
Wil je deze nieuwe high potentials aantrekken met je bedrijf? Dan moet je verder gaan dan de traditionele rekruteringsmethoden. Plus: als je wilt dat ze ook lang bij je blijven werken, doe je er goed aan om je bedrijfscultuur af te stemmen op hun behoeftes.
Maak talentvolle millennials warm voor je bedrijf met deze vier tips.
1. Korte vacatures
Millennials zitten vaak op hun smartphone en krijgen een heleboel informatie binnen. Hou je vacatures daarom kort en smartphone-vriendelijk (responsief heet dat).
Wat je verder nog kan toevoegen aan je vacatures (dat millennials aanspreekt):
-> Online virtuele tour van het bedrijf
-> Video's van andere millennials die over je bedrijf vertellen
-> Kernwaarden van het bedrijf zoals ondernemend, impact maken en leergierigheid
-> Feestjes en/of uitstappen met het bedrijf
2. Doorgroeimogelijkheden
Veel mensen vinden dat millennials te zelfingenomen zijn. En dat kan wel zo lijken, maar eigenlijk gaat het vooral om hun verlangen om een betere versie te worden van zichzelf.
Uit onderzoek door LinkedIn blijkt dat millennials vooral aangetrokken zijn tot financiële stimulansen en doorgroeikansen. Bijna 60 procent zou zelfs nieuwe soft of hard skills aanleren als dat hun carrière ten goede komt.
Wist je dat een alarmerende 45 procent van de millennials zijn job verlaat binnen de eerste twee jaren? Dat komt vooral omdat de werkgever in kwestie niet genoeg investeerde in hun groei.
Creëer doorgroeimogelijkheden. Voorzie een mooi opleidingsbudget, interne kennisdelingen en/of workshops. Geef je medewerkers toegang tot een intranet zodat ze info over hun vakgebied kunnen raadplegen en aan zelfstudie kunnen doen.
Toon je oprecht interesse in de ontwikkeling van je millennial-medewerkers? Dan zullen ze je rijkelijk belonen in loyaliteit aan je bedrijf.
3. Flexibiliteit
Wat millennials anders maakt dan vorige generaties, is dat ze een duidelijkere scheiding willen tussen werk en privé. Ze zijn helemaal te vinden voor halftijds werken, glijdende uren en thuiswerk.
Geef je millennial-werknemers dus niet het gevoel dat ze aan hun bureau moeten zitten tot stipt 17 uur onder het strenge oog van een micromanager. Promoot een werk- en bedrijfscultuur die focust op resultaten, flexibiliteit en balans.
4. Technologie
Millennials en smartphones zijn twee handen op één buik. Deze generatie is het gewend om taken uit te voeren of problemen op te lossen met technologie.
Investeer daarom in de nieuwste technologische snufjes. Zo trek je millennials aan en hou je ze aan boord, én je blijft je concurrenten voor.
Implementeer bijvoorbeeld een messaging platform zoals Teams of Slack. Gebruik SharePoint, Yammer of SAP Jam. En kies tools die werken op afstand mogelijk en makkelijk maken.
Vraag je nieuwe millennial-medewerker gerust met welke tool hij of zij graag zou werken. Zo hoef je niet zelf op zoek te gaan naar advies of tips.
Conclusie
Je weet nu wat millennials belangrijk vinden bij hun keuze voor een werkgever. En wat hen motiveert om te blijven. Even kort herhalen: geef ze genoeg flexibiliteit, en blijf ze uitdagen zodat ze nieuwe kennis en skills vergaren die ze voor de rest van hun carrière zullen kunnen gebruiken.