Zo worden je mails wél gelezen (5 tips)

Sammy Daniszewski
Founder Sales Expertise

Als salesprofessional kan je op verschillende manieren aan prospectie doen. Je kan je prospect bijvoorbeeld meteen opbellen, of je kan hem of haar eerst een ‘koude’ e-mail sturen.

De meeste salesprofessionals verkiezen het tweede, omdat ze zo de afwijzing minder hard voelen als ze geen reactie krijgen. En zo’n mail sturen is helemaal oké, want het geeft je een aanleiding om na te bellen. Bovendien is de kans dat je beslissingsnemers aan de telefoon krijgt klein, aangezien zij het gewoonlijk druk hebben.

Om je een idee te geven van de conversieratio voor prospectie: bij koud bellen ligt die rond de 2 procent, bij koud mailen rond de 1 procent. Al geldt dat laatste percentage wel alleen wanneer je je e-mail algemeen en onpersoonlijk maakt. Als je het persoonlijk aanpakt, veranderen de statistieken drastisch.

Meer lezers dankzij onderwerpregels

In deze blog wil ik het hebben over de onderwerpregel. Want daarmee vergroot je de kans dat je ontvanger je e-mail leest.

Enkele cijfers:

  • 68 procent van de ontvangers beslist op basis van de onderwerpregel of je e-mail spam is.
  • Bijna 50 procent van de ontvangers opent e-mails enkel op basis van de onderwerpregel.
  • Staat het woord ‘nieuwsbrief’ in de titel? Dan verkleint de kans dat de ontvanger je mail opent met 18,4 procent.
  • Een onderwerpregel met 6 à 10 woorden heeft de grootste kans – 21 procent – om geopend te worden.
  • Als je de naam van de ontvanger toevoegt in je onderwerpregel, is de kans 30 procent hoger dat hij of zij je mail opent.
  • Gepersonaliseerde onderwerpen hebben meer dan 20 procent kans om geopend te worden.
  • Staat het woord ‘gratis’ of ‘free’ in je onderwerp? Dan is de kans 10 procent groter dat je mail geopend wordt.
  • Mails met onderwerpregels die beginnen met ‘fw:’ worden 17 procent minder geopend dan mails zonder.
  • Steek je urgentie in je onderwerpregel? Dan stijgt de kans op een open met 22 procent.

Zelf een uitstekende onderwerpregel schrijven? Hier zijn vijf tips.

1. Voeg een emoji toe

Afhankelijk van de filosofie en stijl van je bedrijf – start-up vs. multinational – kan je overwegen om een emoji toe te voegen aan je onderwerpsregel. Want die hebben een positieve invloed op de openingsratio van je e-mails.

Waarom? Ze vallen op. Slechts 2 procent van de bedrijven gebruikt emoji’s in hun mails. Als jij dat wél doet, zal je mail met kop en schouders boven de massa uitsteken.

Hou het wel relevant. Gebruik een emoticon die een link heeft met het onderwerp, zoals een klokje bij de tekst ‘beperkt aanbod’. En plaats hem na het sleutelwoord voor meer impact. Gebruik bijvoorbeeld een ticket-emoji na het woord ‘ticket’.

Oh, en overdrijf niet. Te veel emoji’s brengen je professionaliteit in het gedrang.

2. Gebruik de naam van je ontvanger

Kijk maar wat Bol.com en Zalando zo goed doen. Hun mails met onderwerpregels als ‘Sammy, je bent vandaag jarig’ of ‘Sammy, we missen jou’ triggeren mij als ontvanger om ze te openen.

Pas je deze tip toe? Dan geef je de ontvanger het gevoel dat je die mail alleen voor hem of haar schreef: een mooie eerste stap naar een vertrouwensrelatie met je prospect. Bovendien stijgt de kans dat hij of zij je e-mail opent met 30 procent.

Andere manieren om je onderwerpregel te personaliseren:

  • Noem een interesse van je prospect.
  • Vermeld de naam van het bedrijf waarvoor ze werken.
  • Verwijs naar de samenwerking met een gezamenlijke klant.

3. Maak mensen nieuwsgierig

Enkele voorbeelden:

  • ‘Waarom de salescijfers van onze klant zo snel zijn gestegen.’
  • ‘Gemakkelijk, gebruiksvriendelijk en eenvoudig te installeren.’
  • ‘Maakte jij dit ook al mee in je ERP-systeem?’
  • ‘Ontdek wat bedrijf X heeft gedaan om Y te bereiken.’

Zulke onderwerpregels spelen in op de nieuwsgierigheid van je prospect en zorgen voor een hogere openingsratio van je mails.

4. Gebruik een van deze woorden

  • beschikbaar
  • belangrijk
  • beter
  • nieuw
  • dagelijks
  • gemakkelijk
  • exclusief
  • vinden
  • echt
  • meerdere
  • binnenkort
  • bedankt
  • update
  • upgrade
  • jouw/uw
  • laatste/nieuwe


5. Voeg een cijfer toe

Wetenschappelijke studies tonen aan dat de openingsratio van je mail stijgt als er cijfers of data in worden vermeld. Daarmee valt je mail op en versterk je je boodschap. Bovendien maak je je e-mail zo ook geloofwaardiger.

Stel dat je een casestudy wil doorsturen naar je prospect. Schrijf dan bijvoorbeeld: ‘87% ROI in (domein relevant voor prospect)’

Conclusie

Je kan nog de beste e-mail ter wereld schrijven – als de onderwerpregel je prospect niet aanspreekt, wordt je mail nooit gelezen. Wees kritisch, verplaats jezelf in de ontvanger en gebruik bovenstaande tips om je te onderscheiden. Het resultaat: meer respons, en dus ook meer kansen om je dienst of product te verkopen.

Sammy Daniszewski

Founder Sales Expertise